Julehilse 2021, Egersund Metodistkirken

Jeg er overbevist om at vi kan velge glede, selve nå.

Julehilse 2021, Egersund Metodistkirken

Om noe få dagers tid, skal året 2021 legges inn i historie boksen. Men klarer oss å legge sine vonde hendelser og minner sammen inn i boksen? Eller vi bare gi oss opp og la dem følge oss inn i den ukjente år, 2022 som kommer. Ifølge Henri Nouwen, en Katolsk prest et av de mest radikale kravene til deg og meg er at vi må oppdage at livet er en rekke bevegelser eller overganger. Han forklarer videre at når vi blir født, forlater vi morslivet til fordel for familiens større, lysere verden. Det forandrer alt, og det er ingen vei tilbake. Når vi begynner på skolen, forlater vi våre hjem og familier, og beveger oss ut i et større fellesskap av mennesker der våre liv konstant forstørres og utvides. Senere, når barna vokser opp og de ber oss mer rom og frihet enn vi kan tilby, kan livet vårt føles mindre meningsfylt. Livet forandrer seg hele tiden. Når vi blir eldre, pensjonerer vi oss eller mister jobben, og alt forskyves igjen. Det virker som om vi alltid går fra en fase til neste, noen kommer til, vi mister andre-personer, stedet og ting.

Han sier videre at du lever alle disse overgangene i et miljø der du stadig vekk blir fristet til å la deg ødelegge av bitterhet, sinne og følelsen av å bli fornærmet. Tapene minner deg konstant om alt ikke er perfekt og at ting ikke alltid skjer slik du forventet; kanskje du hadde håpet at livet ikke ville bli så smertefullt som det ble; kanskje du forventet noe fra visse relasjoner som aldri ble noe av. Du ble desillusjonert av ugjenkallelige personlige tap: helsen, din elskede, håpet, drømmen, ekteskapet. Hele livet er fylt med tap, endeløse tap. Og for hvert tap må du velge.

Du kan velge å la dine tap være overganger til sinne, klander, hat, depresjon og bitterhet, eller du kan velge å la tapene være overganger til noe nytt, noe høyere og dypere, med å overlate alt i hendene til en Far og Gud som sier deg: «Se, jeg gjør noe nytt. Nå spirer det fram. Merker dere det ikke? Ja, jeg legger vei i ørkenen, elver i ødemarken» (Jesaja 43,19)

Jeg er overbevist om at vi kan velge glede, selve nå. Og det skjer hver gang vi reagerer på en hendelse eller person med glede i stedet for tristhet. Når vi virkelig tror at Gud er liv og bare liv, da trenger ingenting å ha makten til å trekke oss ned i dødens triste rike. Å velge glede betyr ikke å velge glade følelser eller en kunstig lystighet, sier Nouwen. Det betyr at vi har bestemt oss for å la alt som skjer, føre oss nærmere livets Gud. Som gir oss en overgang til mer liv og frihet.

Virkeligheten og tilgjengeligheten av dette livet og frihet er det vi feirer som jul-Jesus bursdag. Dette betyr at hver gang vi feirer jul, er det en påminnelse at vi kan velge glede, håp og kjærlighet. Fordi han er født for meg og for deg.

Egersund Metodistkirken ønsker deg god jul, og en velsignet høytid.

Kilde

Nouwen, Henri, J.M., (2019) Du er elsket. Daglige andakter for det åndelige livet. Luther Forlag. Oslo. S.336 og 338