Alphakurs

Alphakurs er en introduksjonskurs til kristen tro

Alphakurs

På leting etter tro og mening med livet? I Alphakurset er det rom for undring, spørsmål og refleksjon rundt den kristne tro.

Over 10 kvelder gir Alphakurset (Alpha) en god innføring i den kristne tro. Kurset egner seg for de som allerede er kristne og for de som er på leting etter tro og mening med livet. I Alpha gis det rom for undring, spørsmål og refleksjon. Alle er velkommen på Alpha. Noen vil finne ut mer om Gud og Jesus, mens andre rett og slett søker et nytt miljø og nye venner. Du er uansett hjertelig velkommen.

Alpha er et velprøvd kurs som arrangeres over hele verden. Mer enn 24 millioner mennesker har gått et Alphakurs. Alpha finner vi i dag i 169 land, og kurset er oversatt til 112 språk.

Neste kurs

Vi starter nytt Alphakurs 28. august 2019. Kurset fortsetter annenhver onsdag med 10 samlinger tilsammen.

Kursene består av:

En Alphakveld består av undervisning, mat og gruppesamtaler. I gruppene møter du mennesker som har ulikt ståsted i forhold til tro. Det vil være en vennlig, åpen og uformell atmosfære hvor du kan oppdage hva kristen tro handler om. Her er det lov å komme med alle spørsmål som man samtaler om fra ulike sider. Ingen spørsmål er upassende, alle skal møtes med respekt og du velger selv hvordan og hvor mye du ønsker å engasjere deg i de ulike temaene. Vi tror at vi alle kan lære noe av hverandre.
Enten det er en vennegjeng samlet rundt et kjøkkenbord, eller en liten samtale over kaffe og kake, har mat en måte å bringe folk sammen på. Det er ikke annerledes på Alpha. De fleste øktene starter med mat, fordi det er en fin måte å bygge fellesskap på og bli kjent med hverandre.
Undervisningen er laget for å engasjere og inspirere til samtale. Den varer vanligvis i rundt tretti minutter og holdes av en person eller vises i form av video. De store spørsmålene rundt troen blir utforsket, den grunnleggende kristendommen blir pakket ut og det blir stilt spørsmål om alt fra «Hvem er Jesus?» og «Hvordan kan vi ha tro?» til «Hvorfor og hvordan ber jeg?» og «Hvordan veileder Gud oss?»
Samtalene blir dermed:
Sannsynligvis den viktigste delen av ethvert Alpha: Sjansen til å dele tanker og ideer om temaet, og diskutere det i en liten gruppe. Det er ingen forpliktelse til å si noe, og det er ingenting du ikke kan si. Du får høre andres refleksjoner og tanker og kan bidra med ditt eget perspektiv i et ærlig, vennlig og åpent miljø.

Alpha ble grunnlagt i den engelske menigheten Holy Trinity Brompton Church i London. Det var Nicky Gumbel som først tok initiativet til Alpha-kurset.

Tema på Alpha-kveldene

Norsk
Hvem er Jesus?
Bibelen – relevant i dag?
Hvorfor døde Jesus?
Helbreder Gud i dag?
Hvorfor og hvordan kan jeg be?
Hvem er Den hellige ånd?
Trenger vi kirken?
Hvordan og hvorfor dele tro?
Hvordan kan jeg vite at jeg tror?
Hvordan kan jeg gjøre det beste ut av resten av livet mitt?

Engelsk
Is There More to Life Than This?
Who is Jesus?
Why Did Jesus Die?
How Can I Have Faith?
Why and How Should I Pray?
Why and How Do I Read the Bible?
How Can I Resist Evil?
Why and How Should I Tell Others?
Does God Heal Today?
What about the Church?