Ikke vær bekymret, Jesus er din Herre og Gud er din Far

Ikke vær bekymret, Jesus er din Herre og Gud er din Far                                   07.02.21

2 Thessalonikerne 2, 1-17

«Vi levde allerede i mørket i flere tiår. Og da fikk vi håp. Men nå er vi tilbake i mørket igjen. Dette er bare et mareritt for oss. Vi er veldig knust. Og vi føler det er håpløs.»[1]

Dette var det Khin Lay Nwe, en Burmis sa da hun ble intervjuet av BBC, i forbindelse med mandags militær kuppet i Myanmar.

Vi i denne menigheten er én familie fordi enhver av oss her er en del på én kropp-Jesus kropp. Dette betyr at hver gang en av oss lider, lider vi også alle. Dette var det Paulus mente da han sa til oss «Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter» (Rom 12.15)

Mine venner, den frykt, angst, ødeleggelsen og håpløshet som Khin Lay Nwe utrykket ovenfor, er det samme opplevelser hos vår søsken, burmiserene i denne menigheten, da jeg snaket med dem i forbindelse med kuppet.

En mann var også intervjuet av BBC og han sa «Landet vårt er bare som en fugl, som lærer å fly, og nå er vingene våre klippet av militæret.»[2]

Søskene våre føler det samme og er bekymret for landet og familier deres. Og jeg spurte dem om hvordan vi kan være til hjelp for dem, som deres familie? Da sa de «be for oss.»

Det var akkurat det Paulus gjorde for Tessalokerne da de ble grepet av angst, frykt og de ble bekymret og fyllet med håpløshet, fordi de trodde Jesus gjenkomst har skjedd, og at de fikk ikke være med på det. Dette var egentlig et falskt rykte som noen andre begynte å spre på denne tiden.

Etter at Paulus sa at rykte var ikke sant, sa han til dem «Stå derfor fast, søsken, og ta vare på de overleveringene vi har undervist dere i, enten muntlig eller i brev.» (2 Tess 2, 15)

Mine venner, i vår søskens tilfelle, så er det sant at kuppet har skjedd og at militæret har pågrepet minst 133 folkevalgte og 14 aktivister fra sivilsamfunnet i forbindelse med kuppet. Men det også er sant at selv i denne vanskelige situasjonen, er Gud med dere og har han makt til å hjelpe dere.

I tråd med dette ba Paulus om at Gud og Jesus gir Tessalonikernes «hjerte mot og styrke til alt godt, i ord og gjerning!» (2 Tess 2, 17)

Men før han ba om disse to tingene, forankret han bønnen i hvem Gud er for dem, og hva han har gjort for dem. Som at han gir tillit og sikkerhet om at Gud vil gjøre det han ber om for dem.

Han sa at Jesus var Tessalonikernes Herre. Dette var en viktig påminnelse og forankring om at de tilhører Jesus og at det er hans ansvar til å passe på dem og beskytter dem fra det onde.

Derfor sa Jesus i Johannes 16,33 at «I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!»

Han sa igjen at Gud var deres Far. Og med dette mente han at det var Guds ansvar for å sørge for at alt er godt med dem, slik som Jesus gjør.

I fra denne sannheten, så minnet han dem om konkrete ting som de allerede opplever som bekreftelse på at Jesus er deres Herre, og Gud er deres Far. Han sa de var elsket (derfor døde Jesus på korset for dem), og at de er gitt en evig trøst og mot (at de har en trøst og mot som aldri tar slutt for dem) og et rikt håp (at han har gitt dem en god fremtid), i sin nåde (de har ikke fortjent alle de gode tingene, men han har gitt dem uansett. Fordi han er deres Herre, og at han er deres Far)

I lyset av den grunn og viktig forståelser eller begrunnelse, ba Paulus om at må Gud og Jesus gir Tessalonikernes hjerte, mot og styrke til alt godt, i ord og gjerning!

Med dette mente han at må Gud la den evig trøst og mot (ordet i Gresken betyr både trøst og mot), som han allerede har gitt dem være aktuelle i deres nåværende opplevelser av onskap, angst, frykt, vanskeligheter, og trengsler.

I tillegg mente han at må Gud la det rike eller gode håpet han allerede har gitt dem, være aktuelle når de opplever mørket, at drømmene deres er knust, og vingene deres klippet i verden.

Igjen, mente Paulus at når den evig trøst og rikt håpet tar bolig i hjertene deres og at den styrke deres hjerter, da får de oppleve det godt, lever godt og gjør godt i tanke og gjerning, selv i vanskelig tiden.

Derfor sier jeg til alle dere som opplever det vondt i livet akkurat nå, særlig våre søsken fra Burma, at Jesus er deres Herre og Gud er deres Far. Og husk at dere er elsket, er gitt en evig trøst og et rikt håp. Og ondskapen som står bak dette kuppet i landet deres vil ikke vinne. Dere har en god fremtid og landet dere skal begynne å fly igjen som en fugl.

Og med dette ber jeg om at vi alle i denne menigheten, til å be for dem at «Gud skal gi deres hjerte mot og styrke til alt godt, i ord og gjerning!»

Må Gud velsigne deg for at du ber for søsknene våre.

Referanse

By Khin Lay New. BBC. Sett på 04.02.2021. 12:19, https://www.bbc.com/news/world-asia-55923486

BBC. Landet vårt er bare som en fugl, som lærer å fly, og nå er vingene våre klippet av militæret. Sett på 04.02.2021. https://www.bbc.com/news/world-asia-55902070

[1] “We have been living in the dark for decades already. And then we got hope. And now we are in the dark again. This is just a nightmare for us. We are very devastated, and we feel like it’s very hopeless.” https://www.bbc.com/news/world-asia-55923486