Du er ikke alene

Julehilse 2020

Det er sant at året 2020 ikke har vært et vanlig år, slik som vi er vant til og har forventninger til. Kanskje du hadde gode forventinger i begynnelsen av året. Men kanskje er disse forventingene nå forsvunnet i luften. Ingen av oss klare å rømme fra smertene, stresset, kjedsomheten, sorgene og problemene som kom med året 2020. Det er sikkert at ingen av oss kommer til å glemme dette året.

Men for dem som er gamle, syke, er arbeidsløse og ensomme, har dette året kanskje vært betydelig vanskeligere enn ord kan beskrive.

Så derfor ville jeg som pastor gjerne si; «jeg forstår det du har vært gjennom, og kanskje fortsatt går gjennom nå.» Men det kan jeg ikke si, fordi sannheten er at jeg egentlig ikke forstår hva du opplever i livet.

Heldigvis er det En som faktisk forstår akkurat det du har opplevd og fortsatt opplever i livet. Det kan overraske deg at Han har vært med deg, selv i smerten. Og at Han fortsatt er med deg, selv nå. Kanskje sitter du alene uten noen familie eller venner. Du kan ha vansker med å gå, se, høre eller sove. Og føler deg trist og ensom. Jeg er lei på dine vegner fordi din opplevelse er virkelig. Men du er egentlig ikke alene fordi din Gud er med deg. Faktisk! Du kan ikke se Ham, og kanskje ikke kan føle Ham nå. Men Han ser deg og føler smertene dine. Fordi han bryr seg veldig om deg.

Kanskje er du sammen med dine nærmeste og venner. Det er godt, og sånn må det være synes jeg. Men fortsatt føler du deg alene. Fordi ensomheten i hjertet ditt utrykker seg med følgende: kan de egentlig se meg? Føler de den smerten jeg opplever? Kan de egentlig høre min gråt? Forstår de meg? Hvis opplevelsen din er slik kan du føle deg bortkommen i familien, arbeidstedet, iblant venner og i kirken. Den også er virkelig, og jeg er lei for deg. Men alltid er du sett, hørt og forstått av Jesus. Han akseptere deg som du er, fordi han er glad i deg.

Kanskje du forundrer deg om hvorfor jeg snakker så mye om trengsler, stress og ensomhet. Bare ser rundt deg nå. Hva ser du? Mørke, mørke, mørke! Det er mørkt som er over oss. Lidelse, stress og ensomhet er beskrevet som mørke stunder i livet vårt. Og så lenge dette mørket vi ser rundt oss er virkelig, så virkelig er også dine lidelse, tunge tider og ensomhet. Særlig i denne Corona-19 tiden.

Men iblant dette mørket så er det en god nyhet for deg: nemlig, Jesus, som er verdens lys, er her med deg. Vil du la Hans lys være dit lys i dag? Vil du la Hans lys varme deg og veilede deg, gjennom den kalde og mørke stunden i livet ditt? Bare si ja til Ham nå og tro på Ham. Fordi Han ønsker å omslutte deg nå med Hans kjærlighet!

Er det tilfeldig i menneskes historie og liv at våre mørkeste måneder i hvert år, også merker en begynnelse av våre glade stunder i livet, nemlig Jul. Nei det er ikke tilfeldig! Juletid er kjærlighetens tid, tiden vi gjerne vil bruke med våre kjære, og viser kjærlighet til andre. Men til tross for at årets mørke kan være tung for deg, så sier Jesaja at «Sannelig, det skal ikke finnes mørke for dem som er i trengsel … Det folket som vandrer i mørket, ser et stort lys. Over dem som bor i dødsskyggens land, stråler lyset fram.» For et barn er oss født, en sønn er oss gitt … Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste.» (Jesaja 9, 1-6)

Kan du fortsatt smake mat, og kan se, høre eller lukte. Hvis du fortsatt kan føle kulde eller varme. Det betyr at du fortsatt lever. Ikke sant? Men spørsmålet er hvorfor er du fortsatt her, på jorden? Svaret er enkelt: det er håp for deg nå fordi du er høyt elsket av Gud. Og at Jesus, sønnen som var oss gitt er årsaken til Jul og gleden som følger med det. Den Jesus er med deg nå og vil være med deg gjennom alt i livet. Det er bare å la Han gjøre det Han er best til-nemlig å gi deg liv, fred og glede. Vil du la Han gjøre det for deg nå?

Yes! Du er ikke alene fordi Egersund Metodistkirke bryr seg om deg og vi ber for deg. God jul!